Tennis

Mentale training is onmisbaar voor tennissers. In de top liggen de de verschillen niet in de lichamelijke vermogens, maar in het vermogen om te gaan met druk, tegenslagen en spanning. Elke toptennisser zal dit beamen. Toch ontbreekt serieuze mentale training in veel trainingsprogramma’s.

Het leven van een tennisser is intensief: Veel wedstrijden in een week of een weekend, lange partijen en het trainen van uithoudingsvermogen, techniek en tactiek. Maar wat is de rol van mentale training?

Mentale training kan tennissers helpen om zowel in trainingen als in wedstrijden optimaal te presteren. De kampioenen van de training, wie kent ze niet? De ene na de andere bal wordt strak langs de lijn geslagen. Maar in wedstrijden verandert dit wel eens. Dit kan komen door een aantal factoren:

Spanning: De belangen in een wedstrijd zijn natuurlijk anders dan in een training. De ranking van de tegenstander en jezelf gaan opeens een rol spelen. Dit kan leiden tot spanning. Hoofdpijn, een brok in je keel, vaak naar het toilet; dit zijn allemaal uitingen van zenuwen.

Veranderde omgeving: En dan ineens staan er bij een wedstrijd allerlei mensen naar je te kijken. Familie, vrienden, jouw teamgenoten en teamleden van de tegenstander. Ook een baan waar je nog nooit op hebt gespeeld kan afleiden omdat elke indruk een nieuwe indruk is. En dit kost energie!

Laag zelfvertrouwen: Na het missen van een aantal weken training door een blessure gaat het de laatste tijd even niet zo lekker. De eerste return van de wedstrijd is een flinke misser en daarna kan je het idee dat je ‘het niet meer kan’ niet meer loslaten. Het gevolg is dat elk volgende punt voorzichtig gespeeld wordt en alleen maar leidt tot meer onnodige fouten. Een negatieve spiraal ontstaat.

Een NL sportpsycholoog kan helpen om in deze situaties, en vele andere situaties, mentaal weerbaar te zijn.

Over het algemeen is het mentale de doorslaggevende factor. Het gaat om twee dingen: Hoe ga je met druk om, en wat is je keuze van de bal die je slaat. Dat laatste heeft ook met druk te maken. Als je spelers ineens op een raar moment een dropshot ziet slaan, dan is dat paniek, dan weten ze niet meer wat ze moeten doen. De jongens die rustig blijven, die blijven gewoon hun plan volgen. – Krajicek

Wil jij mentaal sterker worden en daarmee onder andere slagvaster worden? Neem dan contact op met een NL sportpsycholoog®. Onze sportpsychologen verzorgen mentale trainingen voor individuele sporters en ook voor (top-)teams, in heel Nederland. 

NL sportpsycholoog® en de Koninklijke Nederlandse Lawn Tennisbond (KNLTB) stimuleren plezier en prestaties binnen de breedte- en topsport.

Tennis

Download de drie batterijen app

In 100 dagen naar jouw droomdoel met de Drie Batterijen Methode® app op jouw mobiele telefoon.

Benieuwd hoe we samen het beste uit jou of je team kunnen halen?

We komen graag met jou in contact om te werken aan talentontwikkeling en topprestaties.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.