Mentale training basketbal

Mentale training basketbal is onmisbaar voor wedstrijdbasketballers. Het verschil tussen raak gooien of missen van een vrije worp, met nog 2 seconden op de klok, is vaak millimeterwerk en vooral ‘psychologisch’. Elke topbasketballer zal dit beamen (foto Cheyenne: deelnemer mindset2020).

Toch ontbreekt serieuze mental coaching of mentale training basketbal in veel trainingsprogramma’s. Ga daarom zelf aan de slag met NLsportpsycholoog! Onze Drie Batterijen® aanpak is eenvoudig en bewezen effectief. Vind de beste mentale trainer bij jou in de buurt en ontvang extra ondersteuning op je telefoon:

  • App: via je smartphone 100 dagen 24/7 direct zicht op eigen prestaties en ontvang oplaadtips;
  • MijnNL Sportpsycholoog: online contact met mentale trainer via je eigen profielpagina;
  • Meetinstrument: aantoonbaar resultaat met online voor- en nameting;
  • E-learning: zelfstudie met module Doelen Stellen;
  • Online kennisbank: toegang tot filmpjes, artikelen en ‘oplaadtips’ mentale training.

Mentale training basketbal standaard in de NBA

In Amerika is mentale training in het basketbal eerder regel dan uitzondering. NBA topcoach Phil Jackson kreeg de bijnaam ‘zen master’ omdat hij zoveel nadruk legde op de mentale kant van basketbal. De basketballers staan het meest open voor het aanleren van verbeelding, concentratie en zelfspraak.

NL sportpsychologen gebruiken deze technieken in Nederland. Maar daarnaast ook gedachtetraining, doelen stellen en ontspanningsoefeningen. Meerdere interventietechnieken helpen een basketballer in het ‘hier en nu’ te houden. Daarmee wordt voorkomen dat druk ontstaat door te denken aan het resultaat van de wedstrijd (toekomst) of het recente wedstrijdmoment waarin minder goed werd gepresteerd. Elke hulpvraag is uniek en elke basketballer krijgt advies op maat.

Succesvolle mentale tips en Michael Jordan

Gedurende de tijd die basketballers doorbrengen op de bank, dienen de bankspelers gemotiveerd en gefocust te blijven. Om de aandacht goed te blijven richten en vast te houden, is bijvoorbeeld het volgen van de teamgenoot waarvoor ingevallen moet worden geschikt. Negatieve emoties, zoals boosheid, kunnen ontstaan door ruzie met de tegenstander, een als niet terecht beoordeelde beslissing van de scheidsrechter en een slechte individuele prestatie.

De vrije worp blijft met stip het meest stressvolle moment tijdens een basketbalwedstrijd. Een vast ritueel en een succesvolle poging vele malen verbeelden, zijn standaard ingrediënten voor een goed resultaat. Maar de passie voor basketbal (motivatie) is de brandstof om nooit op te geven en zelfvertrouwen op de bouwen. De onderstaande quote van Michael Jordan is daarvoor exemplarisch.

I’ve missed over 9000 shots in my career. I’ve lost almost 300 games. 26 times i’ve been trusted to take the game-winning shot… and missed. I’ve failed over and over and over again in my life. And that is why i succeed – Michael Jordan

Contact NL sportpsycholoog basketbal

Wil jij mentaal sterker worden en daarmee onder andere je schotgemiddelde verbeteren? Neem dan contact op met een NL sportpsycholoog®. Onze sportpsychologen verzorgen mentale trainingen voor individuele sporters en ook voor (top-)teams. In heel Nederland.

Liever nog even wachten? Ook goed! Kijk vrijblijvend, gratis en anoniem hoe je er voor staat. Meten is weten met onze Drie Batterijen® Test.

NL sportpsycholoog® en de Nederlandse Basketballbond (NBB) stimuleren plezier en prestaties binnen de breedte- en topsport.

Mentale training basketbal

Binnen 24u contact in heel NL!

Download de drie batterijen app

In 100 dagen naar jouw droomdoel met de Drie Batterijen Methode® app op jouw mobiele telefoon.

Benieuwd hoe we samen het beste uit jou of je team kunnen halen?

We komen graag met jou in contact om te werken aan talentontwikkeling en topprestaties.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.