Goede voornemens en de wilskrachtspier #49

Door Wies, geplaatst op 08-02-2021
Goede voornemens en de wilskrachtspier #49

Hoe staat het ervoor met jouw goede voornemens dit jaar? Al goed op weg, of alweer vergeten wat je bedacht had? Op 1 januari maken we massaal goede voornemens. Althans, zo noemen we ze, maar vaak zijn we een maand later allang niet meer bezig met dat ene voornemen om minder te werken, meer tijd voor familie en vrienden te maken, of om die zolderkamer nou écht eens op te ruimen. Dus vroeg ik me af: zijn die voornemens wel zo goed? Of zouden ze nog beter kunnen? Voor een antwoord daarop kunnen we veel leren van topsporters. Als er namelijk één groep mensen is die weet van discipline, doorzetten en doelen stellen (en halen), dan zijn zij het wel. 

Door: NL sportpsycholoog Wies Stevens

Goede voornemens

De goede voornemens die we maken zijn vaak dromen die we hebben. Om te zorgen dat je die daadwerkelijk verwezenlijkt, is het nodig om je droom te formuleren als een specifiek en haalbaar doel. Dit kan je bereiken door je droom op te splitsen in subdoelen. Stel je wil dit jaar 10 kilo afvallen, dat is een ambitieus doel. Wat betekent dat dan concreet voor je gedrag in de maand januari? Je wil alvast 1 kilo afvallen, wat al overzichtelijker voelt dan 10 kilo. En hoe ga je dat doen? Door bijvoorbeeld minder snacks te kopen in de supermarkt of door je lunch de avond van tevoren al klaar te maken zodat je de kantine op werk kan vermijden. Hoe specifieker je je plan maakt, hoe groter de kans dat je het uitvoert. Door het specificeren van je voornemens maak je ze beter.


reclame

Een goed voornemen .. start opleiding bij NL sportpsycholoog!

Opleiding Mentale Trainer Coach NL sportpsycholoog 2021

Als professional je eigen team mentaal sterker maken? Word licentiehouder! Infobrochure: klik hier!


Van wilskracht naar automatisme bij goede voornemens

Wanneer we goede voornemens maken, is onze intentie vaak om een bepaalde gewoonte af te leren (zoals stoppen met roken) of een nieuwe gewoonte aan te leren (zoals vaker sporten). We denken vaak dat wilskracht grotendeels ons succes hierbij bepaalt. Als je motivatie maar groot genoeg is, dan gaat het wel lukken! Maar is dat ook echt zo?

Natuurlijk speelt wilskracht een belangrijke rol: er is een droom en een wil om die te bereiken. Maar dat is niet genoeg. Wie slechts op wilskracht vertrouwt, komt bedrogen uit. Wilskracht is namelijk te vergelijken met een spier: wanneer je er teveel beroep op doet kan hij verzuren en verslappen. Je kan er dus beter voor zorgen dat je voor het gedrag wat tot het bereiken van jouw droom leidt zo min mogelijk wilskracht nodig hebt. Daarvoor moet je zorgen dat het automatische gedragingen worden die weinig of geen wilskracht vereisen. En zo komen we bij het recept van een topsporter: uiteindelijk heeft het succes van topsporters te maken met de wat minder romantische routines en gewoontes die zij in hun leefstijl hebben aangebracht. Wanneer je bepaald gedrag regelmatig herhaalt, zal het uiteindelijk een automatisme worden en is er steeds minder wilskracht nodig. Herhaling en regelmaat is dus de sleutel tot succes.

Een goed begin is het halve werk

Realiseer je dat het aanleren van nieuw gedrag veel herhaling vereist en vooral in het begin ook veel energie kost. De eerste paar keer dat je nieuw gedrag toepast is dus het moeilijkst. Je doet namelijk nog een beroep op je wilskracht. Maar herinner jezelf eraan dat het steeds makkelijker wordt en uiteindelijk zelfs vrijwel automatisch gaat. Gun je ‘wilskrachtspier’ wat ruimte voor herstel door niet te veel tegelijkertijd te willen. En wees geduldig!

Oplaadtips NL sportpsycholoog

Natuurlijk bieden we je ook graag enkele tips aan op je goede voornemens te kunnen blijven voortzetten:

  • Focus je op één hoofddoel of droom. Wanneer je in één keer teveel wil bereiken, zal je wilskrachtspier snel verzuren. En zodra het niet lukt je aan je voornemens te houden, kom je al snel in de ‘het lukt me toch niet’ spiraal terecht. Kies dus per jaar één thema waar je aan wil werken en hou het realistisch!
  • Stel concrete subdoelen op om je hoofddoel te bereiken. Dus niet alleen: ‘ik ga minder roken’, maar ‘in plaats van een sigaret na het eten ga ik 10 minuten wandelen met leuke muziek in’. Zo geef je jezelf een alternatief én een concreet moment waarop je jouw voornemen daadwerkelijk waar gaat maken. Dit zijn zogenaamde implementatie intenties.
  • Het is belangrijk om je subdoelen in te beelden. Zie voor je hoe en wanneer je elk van je subdoelen gaat uitvoeren. Hierdoor maken je hersenen zich al klaar voor het gedrag wat gaat komen, waardoor de kans groter is dat wanneer het moment daar is, je je ook echt aan je voornemen houdt.
  • Je hoeft heus niet te wachten tot 1 januari 2022 voor het maken van een nieuw voornemen, begin gewoon nu alvast.

Lees ook de Telegraaf: Houd je accu opgeladen – goede voornemens

Wil jij hulp bij het bereiken van je doelen? Doe gratis en vrijblijvend de Drie Batterijen® test of installeer de app.

 

Gebaseerd op:

Artikel NRC ‘het raam naar een beter leven staat op een kier’ Rinskje Koelewijn – 30-12-2020

Baumeister & Tierney (2012) – Wilskracht: de herontdekking van de grootste kracht van de mens

Gollwitzer, P. M. (1999). Implementation intentions: strong effects of simple plans. American Psychologist, 54(7), 493.

Binnen 24u contact in heel NL!

Download de drie batterijen app

In 100 dagen naar jouw droomdoel met de Drie Batterijen Methode® app op jouw mobiele telefoon.