#3 Werken aan zelfvertrouwen bij jonge sporters

Door Peter, geplaatst op 30-04-2019
#3 Werken aan zelfvertrouwen bij jonge sporters

Steeds meer jonge sporters weten NL sportpsycholoog te vinden. De aanleidingen zijn divers, maar hebben vaak te maken met onzekerheid (ook na blessures), faalangst en gebrek aan zelfvertrouwen. Ook de communicatie met de coach behoeft in deze trajecten vaak aandacht. Dat is natuurlijk niet zo gek bij getalenteerde sporters van zo’n 13 tot 15 jaar oud. In deze blog wil ik je meenemen naar de drie aspecten die ik hanteer om het zelfvertrouwen van mijn jonge sporters te vergroten.

Succeservaringen

Door het winnen van wedstrijden bewijs je aan anderen en jezelf dat je iets goed kunt. En als je dat regelmatig doet, bouw je ‘vanzelf’ vertrouwen op. Probleem is alleen dat je geen wedstrijden wint als je er niet in gelooft dat je kunt winnen. Met name bij sporters die weinig zelfvertrouwen hebben is het dus belangrijk om geen resultaatdoelen, maar prestatie- en procesdoelen te stellen.

Prestatiedoelen zijn doelen die je individuele prestatie verbeteren en procesdoelen zijn het plan daarachter – hoe, met wie en wanneer ga je er voor trainen. Vanuit procesdoelen, zie het maar als een mentaal trainingsschema, realiseer je prestatiedoelen. Van daaruit kom je pas toe aan resultaatdoelen en hopelijk het winnen van wedstrijden. Stel dus de juiste doelen en werk er stap voor stap aan.

Modelleren van gedrag

Met dit aspect kun je twee kanten op. Als je iets nog niet hebt of kunt, helpt het om een succesvolle sporter als voorbeeld te nemen en zijn of haar gedrag te kopiëren. Denk daarbij met name aan zijn of haar uitstraling en de manier waarop hij of zij beweegt, de lichaamstaal dus.

Maar je kunt natuurlijk ook zelf bedenken – dus los van een voorbeeld – hoe je wilt dat jouw gedrag eruit ziet. Bijvoorbeeld het veld opkomen met je hoofd omhoog, borst vooruit en lange, krachtige passen.

Met behulp van zelfreflectie, lichaamstaal en visualiseren is dit aspect goed te trainen. En wist je dat het helpt om je voor te stellen dat je al een succesvolle sporter bent om het ook daadwerkelijk te worden? So … fake it till you make it.

Feedback

Het derde en laatste aspect op weg naar zelfvertrouwen is feedback. Jonge talentvolle sporters krijgen er bakken van over zich heen. Met mijn feedback als mentale trainer zit het wel goed. Die is volledig gericht op de sporter en over het algemeen to-the-point en positief.

Maar daarnaast krijgen zij ook de nodige (en onnodige) reacties van hun trainer of coach en hun ouders. Zeker op een leeftijd van 13 tot 15 jaar is het niet gemakkelijk om daarmee om te gaan en alles wat wordt gezegd op een goede manier te filteren.

Ook hierbij is het dus belangrijk dat de sporter goed in de spiegel kijkt, leert ontdekken wat voor hem of haar het beste werkt en er op een assertieve manier over kan communiceren.

NL Sportpsycholoog

Als NL sportpsycholoog wil ik je meegeven dat je tijdens deze fase van je sportcarrière het accent legt op het stellen van de juiste prestatie- en procesdoelen. Ga daarna opzoek naar een voorbeeld om je aan op te trekken. Zorg er ten slotte voor dat je positief kritisch kijkt naar jezelf en naar degenen in je omgeving die jou van feedback voorzien.

#nlsportpsycholoog #boostyourbatteries #driebatterijen #denkkracht #lichaamskracht #gevoelskracht

Binnen 24u contact in heel NL!

Download de drie batterijen app

In 100 dagen naar jouw droomdoel met de Drie Batterijen Methode® app op jouw mobiele telefoon.